Een Koninklijke Onderscheiding voor supervrijwilliger

Agnes Blokker

Beste medeparochiaan en geďnteresseerden,

Het heeft vele maanden van op je tong bijten en oplettend blijven je niet te verspreken geduurd… Maar vandaag was het dan eindelijk zover: de jaarlijkse uitreiking van de Koninklijke lintjes! En het heeft ZM Koning Willem Alexander behaagd om onze supervrijwilliger Agnes Blokker te benoemen tot lid van de Orde van Oranje-Nassau!! Burgemeester van Amstelveen Tjapko Poppens nam de honneurs waar door deze bij haar op te spelden en in een warm, zorgvuldig en vleiend betoog toe te lichten over het waarom.

Andrea Naeff is al vorig jaar begonnen met de voorbereidingen om deze Koninklijke onderscheiding voor Agnes te regelen, waarbij ze de diverse organisaties benaderde waar Agnes op een of andere manier vrijwilligerswerk deed. En dat waren er veel! Ook wij, als parochieteam van de St.Urbanus, werden benaderd om hier een aanbevelingsbrief voor te schrijven. Niet zo moeilijk, gezien de vele werkzaamheden die zij voor parochie en parochianen als vrijwilligster uitvoert.

Een kleine greep uit het brede aanbod van haar vele bezigheden: Ze is lid van de parochievergadering, waar ze iedereen steeds motiveert zich actief in te zetten voor het welzijn van de parochie en haar parochianen. Zoals ze zelf ook doet: Achterover leunen is daarbij niet haar motto, vooruit kijken en doen des te meer! Daarnaast zijn o.a. de website en communicatie haar specifieke aandachtsgebieden. Met haar kennis en handigheid heeft zij de site gebouwd. Als er content geplaatst moet worden, doet ze dit eigenlijk altijd nog dezelfde dag. Ook ‘s avonds laat wanneer dit nodig is. Daarmee voorziet ze velen binnen en buiten de parochie van het laatste, belangrijke nieuws. Ook de website van de regio, welke zij van de grond af aan heeft opgebouwd, behoort tot haar takenpakket. Daarnaast is versie 2 van onze eigen website nu in de maak, ja ook door Agnes!

Ons parochieblad, de Urbanesklanken, is haar ding. Alle content wordt door haar digitaal verzameld en in de juiste vorm gegoten, waarna ze deze afdrukt en klaar maakt voor vouwen en distributie naar de parochianen. Altijd een hele klus! Daarnaast verzorgt ze het it-gedeelte van computer en printer, wat regelmatig aandacht nodig heeft. Zelfs voor reparatie van de hardware loopt ze niet weg. Ook tips en trics geeft ze gevraagd en ongevraagd aan de parochianen wanneer ze vastlopen in de wereld van computers en het digitale, wat velen met de handen in het haar verder heeft geholpen.

Stomverbaasd bij binnenkomst zoveel bekenden te zien Na toespraak en opspelden van onderscheiding

De burgemeester wist nog veel meer van haar activiteiten op te sommen: Zo is zij een gepassioneerd bestuurder van cursusprojecten de Ronde Venen, waar ze als secretaris contact onderhoud met de docenten en cursisten. Ook daar bedrijft ze deskundig de automatisering en houdt ze de website bij. Als penningmeester van stichting dorpshuis Nesse in ons eigen dorp regelt zij hier de huurcontracten, de planning van de diverse evenementen en organiseert ze de maandelijkse Soep en Sandwich, waarbij ze zelf ook nog eens met de koksmuts op achter het fornuis staat. Hier komen steevast zo’n 50-70 mensen op af, samen eten en ontmoeten is het idee. Ruud, haar partner, moet waarschijnlijk regelmatig z’n eigen potje koken, of de restjes opeten… (grapje van de burgemeester ;-) ).

Als secretaris en penningmeester van stichting Barbarugo (een werkgelegenheidsproject in Noord-Ghana waarbij de mensen zelf hun geld verdienen en het klimaat is gediend) verzorgt zij de boekhouding en het jaarverslag. Zo heeft ze als bestuurslid ook nog haar bezigheden bij de Amstelland Senioren Computerclub. Onder het motto ’samen de digitale toekomst in’ maakt zij velen wegwijs in de digitale wereld, waarbij ze ook cursussen coördineert én in de redactie van de nieuwsbrief zit. Verder is ze ook bestuurslid van het vrouwennetwerk NVVH (Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen), waarbij ze ook daar nog in de redactie van het nieuwsblad zit.

Ten slotte typeerde de burgemeester Agnes nog als “...een mens met een sociaal hart en grote maatschappelijke betrokkenheid. Trouw, toegewijd en bevlogen in alles wat je doet. Meedenken en doen zit in haar bloed en daar steekt ze veel, heel veel tijd in!…”

De lange lijst was niet eens compleet, zo is Agnes actief in zo’n 12 organisaties aldus Ruud. We kunnen hier alleen maar aan toevoegen hetgeen we dagelijks constateren en wat we in onze aanbevelingsbrief schreven: Agnes, een schat van een vrouw, groot hart, gouden handjes, aandacht voor iedereen, scherp van geest, zéér actief en behulpzaam, staat altijd voor je klaar, fijn om bij samen te zijn. We kunnen allen een voorbeeld aan haar nemen als supervrijwilliger!

Beste Agnes, namens de parochie van harte gefeliciteerd met deze meer dan verdiende Koninklijke Onderscheiding en erkenning voor alles wat je doet als vrijwilliger binnen onze St.Urbanusparochie en ver daarbuiten!

P.S. Zeer bijzonder was ook de toekenning van de Koninklijke Onderscheiding tot lid van de Orde van Oranje-Nassau aan pastoor Jan Adolfs, die eveneens tijdens deze bijeenkomst door de burgemeester werd opgespeld. Dubbel feest! Ook pastoor Jan willen we als parochie graag van harte feliciteren met deze bijzondere onderscheiding, waar hij zichtbaar blij en trots mee was!

pastoor Adolfs krijgt de onderscheiding opgespeld Heeeel veel bloemen!